Prvi Maj je u Skradinu bio sve, samo ne neradni dan.
Tad se naime održavao drugi, posljednji dan 5. sajma agroturizma Šibensko-kninske županije. Lokalni proizvođači, kao i oni iz partnerske Virovitičko-podravske županije imali su priliku predstaviti sebe i svoje proizvode široj publici, ali i mogućim poslovnim partnerima.
Kao i na drugim sajmovima ove vrste, alternativna ponuda je bila u punom “cvatu” – od energetskih narukvica i mističnih kristala do čajeva i medova koji liječe gotovo sve.
Nije mi namjera analizirati takve prisutne proizvode ni dekonstruirati tvrdnje koje su im iznesene u prilog, već ilustrirati užas tržišta u kojem ne postoje nikakva pravila niti je predviđena ikakva državna regulativa u svrhu zaštite potrošača.
S jedne strane imamo poduzetnike koji pokušavaju ostvariti promet klasičnim, čestitim metodama – poboljšanjem kvalitete proizvoda/usluge, kvalitetnim pakiranjem i dobro osmišljenim brendiranjem. Oni koji su u tome najuspješniji u većini slučajeva će uspješno naći svoje mjesto pod suncem.
S druge strane imamo (ne)svjesne muljatore koji, preskačući gorespomenute, dosadne metode koje iziskuju trud i kreativnost, jednostavno pripisuju svojim proizvodima raznorazna ljekovita svojstva koja reklamiraju na sav glas.
Jasno je da je u takvim uvjetima nelojalne konkurencije mnogo teže prodati proizvod koji je ukusan, kvalitetan i cjenovno pristupačan – ako ujedno nije i ljekovit. Zašto? Zato što će tipičan čovjek u odabiru dva meda slične cijene vjerojatno odabrati onaj koji je ljekovit, čak i ako je ovaj drugi nešto ukusniji ili jeftiniji. Ljekoviti med je “mudar” izbor, jer on liječi išijas/psorijazu/štogod… I tako svjedočimo kolektivnom padu kvalitete proizvoda, kao i informiranosti potrošača.
Nije mi namjera reklamirati, no lijep primjer proizvoda koji se na tržište ne probija maštovitom ljekovitošću već razumnom cijenom, kvalitetom i privlačnim pakiranjem jest Sapunoteka iz Šibenika:
Kao primjer druge strane spektra imamo Zejbek čaj. Informacije o njemu su mi u ušima odzvonile kao cinična pseudoznanstvena kenjaža:
Citiram jednu rečenicu iz “info” letka:
Tople denaturacije svježih sokova ili proteinske participacije s 5% TCA, antiadhezivna aktivnost svježih ekstrakata je bila reducirana, indicirajući pozadniske polisaharide, proteinske frakcije su također ekshibirale antiadhezivna svojstva.
Toliko o informiranju potrošača. Ovdje se radi o utapanju kupca u kvazi-znanstvenom žargonu u svrhu prodaje navodno ljekovitog proizvoda.
Ipak, i bez pravila i zakonske regulative mi potrošači imamo određenu moć poboljšanja situacije. Kako? Jednostavno, kad god se nađemo u situaciji da biramo između dva slična proizvoda uspredive cijene, od kojih jedan nudi neopravdane tvrdnje o svom ljekovitom djelovanju – kupimo onaj drugi
U dnu prilažem galeriju slika koje sam okinuo dok sam šetao sajmom. Laku noć, sretno.